تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,528 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,238,966 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,656,771 |
بررسی سیر تحول طراحی حروف کتاب فارسی اول دبستان (از سال 1300 تا 1395 در ایران) | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، شهریور 1396، صفحه 77-92 اصل مقاله (5.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2017.3980 | ||
نویسندگان | ||
زینت لطفی1؛ علی اصغر شیرازی* 2 | ||
1دانشگاه سوره تهران ایران | ||
2دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
پس از ورود چاپ سربی و سنگی، وظیفه تولید کتاب از کاتبان به دستگاههای چاپ سپرده شد. به دلیل نزدیکی کتب سنگی به نسخ کاتبان، امکانات صفحهآرایی و امرارمعاش خوشنویسان، خط نستعلیق و چاپ سنگی رونق یافت؛ بنابراین اولین طراحان حروف خوشنویسان بودهاند. ازجمله اهداف این مقاله بررسی سیر تحول طراحی حروف موجود در کتاب فارسی اول دبستان از 1300 تا 1395 است لذا سؤالات اصلی این تحقیق عبارتاند از: چه تغییراتی در طراحی حروف کتاب فارسی اول دبستان از سال 1300 تا 1395 صورت گرفته است؟ علل پیدایش و اعمال و نتیجه این تغییرات چیست؟ روش تحقیق این مقاله توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای است. نتایج نشان میدهد از سال 1300 خط نستعلیق و نسخ در کتابها به کار میرفت. از سال 1337 تا 1342 نیاز به حروف چاپی موجب شکلگیری و طراحی حروف مناسب برای تولید کتاب شد و خط نسخ به دلیل قابلیت تبدیل به حروف چاپی در صنعت چاپ به کار گرفته شد و از سال 1341 کتابها از خط نستعلیق فاصله گرفت. برای نوشتن مطلوب، قبل از دههی 70 در لوحههای کتاب فارسی خطوطی در جهت افق، عمود، مورب و منحنی برای آغاز تمرین نوشتن اضافه شد ولی از سال 1380 سه نوع رسمالخط تحریری و نسخ و شبه نستعلیق به کار گرفته شد. با افزایش سه شیوه رسمالخط برای خواندن و نوشتن، مشکلاتی برای دانش آموزان به وجود آمده و هنوز فونت مناسب برای کتاب فارسی اول دبستان طراحی نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی حروف؛ کتاب فارسی؛ اول دبستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Review of the Evolution of Letter Design in the First Farsi Book of Iran’s Primary School During 1921 to 2016 | ||
نویسندگان [English] | ||
Zinat Lotfi1؛ AliAsghar Shirazi2 | ||
چکیده [English] | ||
The system of education at the beginning of the rule of Qajar dynasty was informal, organized in old-fashioned school buildings called ‘Maktab Khaneh’. It was during the late Qajar sway that formal education became popular and around 1910, elementary education for seven-year old students became mandatory. Later at the time of Pahlavids, Persian language and literature textbooks became unified in terms of form and content for the first time. In the middle of Fath Ali Shah of Qajar’s reign, publication of Persian language books began. At this point, mainly scribes were in charge of textbook writing generally using Naskh and Nastaliq scripts. With the advent of the printing industry (lithography and typography), Naskh and Nastaliq scripts were modified to adapt to the novel printing technology. With the spread of this technology, different font types fit for printing were developed.The readability of fonts is the first element to be considered when designing letters to be followed by beauty. In fact, being proportionate to text is one of the fundamental aspects of letter design. Fonts are created to serve diverse objectives, subjects, age ranges, audience psychological states and characters, gender, … Letter design is one of the fundamental and practical branches of graphic design with various applications. With the establishment of the ministries of ‘Culture’ and then ‘Education and Training’, educational policies were embarked and the process is still being practiced today. One of such policies was content development and publication of books for various educational levels such as first grade of elementary school. Farsi book designed for this grade is the oldest one available and the first one with which the students get acquainted when formally entering the educational program. Letters, words and their shapes are essential to learning development. No Farsi book is as important for the development of linguistics skills, educating beginners and providing rudimentary education as Farsi book of the first grade of elementary schools. The most demanding part of education, is teaching alphabets to the first-graders of primary schools. Writing is the most complex skill of language learning. With its several prerequisites, the skill directly affects the process of personality building and self-confidence development in children whose inability in the skill will lead to the emergence of mental and psychological disorders. At the moment, Farsi book of the first grade of primary school has been designed to promote reading and writing skills, exercise mind and strengthen linguistic abilities. It is the only book learning which significantly influences the study of other books and the level of literacy. Writing is very important at this stage, so letters and words must be designed in a way that fits the students’ physical and mental abilities. As a result, several scripts have been used in its content development. By means of a descriptive-analytical and qualitative method of research and desk study of library resources, the paper seeks to examine the process of evolution of the aforesaid book’s fonts during 1921 to 2016 and answer these questions that what modifications have been made in the lettering of the Farsi book of the first grade of elementary school since the arrival of the printing industry in Iran? And what are the causes and effects of such changes? The statistical population comprises of 10 volumes of Farsi books of the first grade of elementary schools. The results achieved indicate that Nastaliq and Naskh scripts were the predominant fonts used in this textbook in 1921. Between the years 1958 to 1963, the necessity for the introduction of letters fit for printing led to the development of new fonts. Since Naskh was capable of modification and conversion into print letters, this script was used for publication. Since 1962, the use of Nastaliq script in textbooks lost its popularity. In 1991s, horizontal, vertical, diagonal and curve lines were added to Farsi textbooks to facilitate the practice of writing. But since 2001 onwards, three types of scripts including cursive, Naskh and Nastaliq have been used in Farsi books of first grade of elementary schools which has created problems for the students. Meanwhile, no proper font has been designed for this purpose so far. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Letter Design, Farsi, First Grade of Elementary School | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
• افشار مهاجر(1388). گرافیک در صنعت نشر، چاپ اول، تهران: انتشارات سمت. • اعزازی، شهلا (1370). «تضاد میان آموزش پرورش و جامعه»، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 1 و 2، صص 79-55. • اکرمی، جمالالدین(1380).« دگردیسی ناتمام پروانهای بهنام فارسی اول دبستان»، کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره47، صص79-55. • بحرینژاد، فاطمه(1392). «رابطهی اصول تجسمی در تایپوگرافی آثار چاپ سنگی»، کتاب اردیبهشت3، صص68-57. • تیموری، کاوه (1391).«آموزش خط تحریری در دبستان»، رشد آموزش هنر، دورهی نهم، شماره 4، صص 53-42. • حاجی آقاجانی، هادی (1378). آموزش خوشنویسی برای معلم، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران. • رضائی نبرد، امیر (1392). خوشنویسی و طراحی حروف، چاپ دوم، تهران: جمال هنر. • رهنورد، زهرا (1388). تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی (کتابآرایی)، چاپ دوم، تهران: سمت. • سفادی، یاسین حمید (1381). خوشنویسی اسلامی، چاپ دوم، تهران: مؤسسه اسلامی. • سلطانزاده، حسین (1364). تاریخ مدارس ایران از عهد باستان تا تأسیس دارالفنون، چاپ اول، تهران: آگاه. • سلطانیفر، صدیقه و دیگران (1376). فهرست کتب درسی چاپ سنگی موجود در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. • سلیمی، همایون (1388). لیتوگرافی (چاپ سنگی)، چاپ اول، تهران: چهارسوی هنر. • شریعتمداری، علی (1381). روانشناسی تربیتی، چاپ پانزدهم، تهران: امیرکبیر. • صدر، اصغر؛ اجانلو، امیر(1381). «کاستیهای خط فارسی و پیامدهای آن در آموزش زبان فارسی»مجله دانشگاه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، شماره163و 162، صص408-393. • صفائی نیا، مهدیه (1389).«نقش و جایگاه تصویرسازی در کتابهای درسی، مقطع دبستان»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر. • ظفرینژاد، عادل و دیگران(1384). «ارزشیابی مهارت نوشتن(کتاب بخوانیم و بنویسیم)دانشآموزان پایه اول ابتدائی مدارس شهر یاسوج»، فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، شماره1، صص159-145. • علی نژادیان، ندا (1385). «بررسی تایپوگرافی دو دهه اخیر ایران»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر. • عمرانی، غلامرضا(1380). «معرفی کتاب جدید زبانآموزی فارسی اول دبستان »،کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره47، صص64-59. • قلیچ خانی، حمیدرضا (1392). درآمدی بر خوشنویسی ایرانی، چاپ اول، تهران: فرهنگ معاصر. • قمری، حیدر(1393). «ارزشیابی خط کتاب فارسی اول دبستان»، فصلنامه تعلیم و تربیت،شماره121، صص171-141. • ماهری، مریم (1394). تاریخچه آموزش زبان فارسی در ایران، سهشنبه نهم تیر 1394، ساعت 19. • مجیدی، موسی (1364). «تاریخچه مختصر کتابهای درسی و سیر تطور آن در ایران». فصلنامه تعلیم و تربیت. شماره 4، صص 95-65. • نجابتی، مسعود (1381). خط در گرافیک، تهران: مدرسه برهان. • www.shahrefarang.com • www.cicicom. Ir/ category • www.asriran.com • https://www.hambastegimeli.com • DSN1335.mihanblog.com • http://www.kojaro.com • https://irfont.ir/topics-tag • chapemarkazi.com • asrpress.ir • http://axgig.coml • www.khojastegan.com • Azazi, shahla (1370). The contradiction between education and society. Social Sciences Quarterly. No. 1 & 2. 55-79. • Taimuri, Kave. (1391). Script writing in Elementary School. The growth of arts education. Ninth time No. 4. 53-42. • Haji Aghajani, Hadi. (1378). Calligraphy instruction for the teacher. Tehran: Iran Printing & Publishing Company. • Rezaei nabard, Amir. (1392). Calligraphy and Letter Design. Tehran: Jamal Art. second edition. • Rahnavard, Zahra. (1388). Iranian Art History in Islamic Booklet. second edition. Tehran: samt. • Safati, Yassin Hamid. (1381). Islamic Calligraphy. Tehran: Islamic Institute. First Edition. • Soltanzadeh, Hussein. (1364). History of Iranian Schools from the Ancient until Darulfonon Established. Tehran: Awareness. First Edition. • Sultanifar, Sedigheh and others. (1376). List of lithography textbooks available at the National Library of the Islamic Republic of Iran. Tehran: National Library of the Islamic Republic of Iran. First Edition. • Safaee Nia Mahdieh. (1389). The role and image of illustration in textbooks, elementary school. Masters. Art university. • Shariatmadari, Ali. (1381). Educational Psychology. Tehran: Amir Kabir. 15th edition • Ali Neghadian, Neda.(1385). Survey of Typography of Iran's Two Decades. Masters. Art university. • Gilich Khani, Hamid Reza.(1392). An Introduction to Iranian Calligraphy. Tehran: Contemporary Culture. First Edition. • Gilich Khanei.(1392). An Introduction to Iranian Calligraphy. Tehran: fig Contemporary Culture. First Edition. • Mahery Mary. (1394). History of Persian Language Education in Iran. Tuesday, July 9, 1394. 1: 9 hours. • Majidi, Mosa. (1364). Brief history of textbooks and its evolution in Iran. Quarterly Journal of Education. number 4. 95-65. • Najibati, Masoud. (1381). Line in graphics. Tehran: School proof. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 499 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,127 |