تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,235,406 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,654,210 |
پیشبینی اضطراب اجتماعی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه و تابآوری دختران دانشآموز | ||
مطالعات روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 56، آبان 1398، صفحه 23-38 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/psy.2019.23657.1804 | ||
نویسندگان | ||
معصومه گرجی1؛ نیره السادات روحانی2؛ مهری سید موسوی* 3؛ معصومه عزیزی4؛ زبیر صمیمی5 | ||
1کارشناسی ارشد مشاور خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه امام خمینی قزوین، قزوین، ایران | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
4عضو هیئتعلمی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، زابل، ایران | ||
5دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اضطراب اجتماعی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه و تابآوری دختران دانش آموز انجام گرفت. در یک پژوهش همبستگی تعداد 398 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه و هنرستان شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 با روش طبقهای نسبتی، به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامههای هراس اجتماعی کانر و همکاران، فرم کوتاه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ و براون و پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون را تکمیل نمودند. دادههای بهدستآمده با نرمافزار آماری SPSS-18 و آزمون آماری همبستگی و رگرسیون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین تمام مؤلفههای طرحوارههای ناسازگار اولیه با اضطراب اجتماعی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. همچنین بین تمام مؤلفههای تابآوری و اضطراب اجتماعی رابطه منفی معنیدار وجود داشت. علاوه بر این نتایج نشان داد که مؤلفههای طرد و بریدگی، تصور شایستگی فردی، گوشبهزنگی و بازداری، جهتمندی و تأثیرات معنوی قادر به پیشبینی اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر بودند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر طرحوارههای ناسازگار اولیه و تابآوری تأثیر مهمی بر اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارند و باید در برنامههای پیشگیری و درمان اضطراب اجتماعی موردتوجه قرار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب اجتماعی؛ تابآوری؛ طرحوارههای ناسازگار اولیه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Prediction of Social Anxiety Based on Early Maladaptive Schemas and Resilience of Girl Students. | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoumeh gorji1؛ Naiereh sadat Rowhany2؛ Mehri Seyed Mousavi3؛ Masoumeh Azizi4؛ zobair samimi5 | ||
1MA in Family Counseling, Tehran South Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2MA in Personality Psychology, Tehran North Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3MA in Family Counseling, Tehran South Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
4Faculty Member in Department of Information Science, Zabol University, Zabol, Iran | ||
5PhD student of Educational Psychology, Shahid Madani University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to prediction of social anxiety based on early maladaptive schemas and resilience of girl students. In a correlational study, 398 high school girl students from Tehran during the academic year of 2018-19 were selected using the stratified method as a sample and completed social phobia questionnaire, short form of early maladaptive schemas, and a questionnaire Resilience. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression analysis in step-by-step method. The results showed that there was a positive and significant relationship between all the components of early maladaptive schemas and social anxiety. Also, there was a significant negative relationship between all the components of resilience and social anxiety. In addition, the results showed that the components of disconnecton and rejecton, Personal competence, over vigilance and inhibiton, directedness and Spiritual influences were able to predict the social anxiety of female students. According to the results of this study, early maladaptive schemas and resiliency have an important role in social anxiety of students and should be considered in social anxiety prevention and treatment programs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Early maladaptive schemas, resiliency, social anxiety | ||
مراجع | ||
ذوالفقاری، مریم.، فاتحی زاده، مریم و عابدی، محمد رضا (1387). تعیین رابطهی بین طرحوارههای ناسازگار اولیه با ابعاد صمیمیت زناشویی زوجین شهر اصفهان. فصلنامهی خانواده پژوهی، 4(3): 261-247.
روشندل، زهرا.، صبحی قراملکی، ناصر و طیبی، افشین (1395). مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه، نگرانی از تصویر بدنی و سبکهای اسناد در بین نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی و نوجوانان عادی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، ۳ (۴) :۱-۱۱
سامانی، سیامک.، جوکار، بهرام و صحراگرد، نرگس (1386). تابآوری، سلامت روان و رضایتمندی از زندگی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 13(6): 295-290.
عبدی، رضا (1382). سوگیری تعبیر در افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، انیسیتوی روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران.
مؤمنی، خدامراد.، جلیلی، زهرا.، محسنی، رجاء.، کرمی، جهانگیر.، سعیدی، مژگان و احمدی، مجتبی (1394). اثربخشی آموزش تابآوری بر کاهش علائم اضطراب نوجوانان مبتلا به بیماری قلبی. مجله تحقیقات بالینی در علوم پیراپزشکی، 4(2): 119-112.
نصیر زاده، زیبا.، رضایی، علی محمد و محمدی فر، محمدعلی (1397). اثربخشی آموزش تابآوری بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب دانش آموزان دختر دبیرستان. مجله روانشناسی بالینی، 10(2): 40-29.
Abedi, M. (2003). Cognitive biases in interpretation in people with social phobia (Master's Thesis). Iran University of Medical Sciences (Text in Persian). Artuch-Garde, R., González-Torres, M. D. C., de la Fuente, J., Vera, M. M., Fernández-Cabezas, M., & López-García, M. (2017). Relationship between resilience and self-regulation: a study of spanish youth at risk of social exclusion. Frontiers in psychology, 8)12): 612-624. Bach, B., Lockwood, G., & Young, J. E. (2018). A new look at the schema therapy model: organization and role of early maladaptive schemas. Cognitive behaviour therapy, 47(4): 328-349. Baranoff, J., Oei, T. P. S., Cho, S. H., & Kwon, S. M. (2006). Factor structure and internal consistency of the Young schema questionnaire (short form) in Korean and Astralian samples. Journal of Affective Disorders, 93(1-3): 133-140. Brailovskaia, J., Schönfeld, P., Zhang, X. C., Bieda, A., Kochetkov, Y., & Margraf, J. (2018). A cross-cultural study in germany, russia, and china: are resilient and social supported students protected against depression, anxiety, and stress?. Psychological reports, 121(2): 265-281. Connor, K. M., Davidson, J. R. T., Churchil, L. R., Sherwood, A., Foa, E., & Weisler, R. H. (2000). Psychometric properties of the Social Phobia Inventory (SPIN): New self-rating scale. British Journal of Psychiatry, 176(4): 379-386. Connor, K. M., Davidson, J. R., & Lee, L. C. (2003). Spirituality, resilience, and anger in survivors of violent trauma: A community survey. Journal of traumatic stress, 16(5): 487-494. Farmer, A.S., Kashdan, T.B. (2012). Social anxiety and emotion regulation in daily life: spillover effects on positive and negative social events. Cognitive Behavioral Therapy, 41(2): 152-62. González-Díez, Z., Orue, I., & Calvete, E. (2017). The role of emotional maltreatment and looming cognitive style in the development of social anxiety symptoms in late adolescents. Anxiety, Stress, & Coping, 30(1): 26-38. Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications. Ko, C. Y. A., & Chang, Y. (2019). Investigating the relationships among resilience, social anxiety, and procrastination in a sample of college students. Psychological reports, 122(1): 231-245. Langer, J. K., Tonge, N. A., Piccirillo, M., Rodebaugh, T. L., Thompson, R. J., & Gotlib, I. H. (2019). Symptoms of social anxiety disorder and major depressive disorder: A network perspective. Journal of affective disorders, 243: 531-538 doi: 10.1016/j.jad.2018.09.078 Leichsenring, F., & Leweke, F. (2017). Social anxiety disorder. New England Journal of Medicine, 376(23): 2255-2264. Lyvers, M., Holloway, N., Needham, K., & Thorberg, F. A. (2019). Resilience, alexithymia, and university stress in relation to anxiety and problematic alcohol use among female university students. Australian Journal of Psychology, 1– 9. https://doi.org/10.1111/ajpy.12258 Maes, M., Nelemans, S. A., Danneel, S., Fernández-Castilla, B., Van den Noortgate, W., Goossens, L., & Vanhalst, J. (2019). Loneliness and social anxiety across childhood and adolescence: Multilevel meta-analyses of cross-sectional and longitudinal associations. Developmental psychology, 55(7):1548-1565 Moghtader, L., & Shamloo, M. (2019). The crrelation of perceived social support and emotional schemes with students’ social anxiety. Journal of Holistic Nursing and Midwifery, 29(2): 106-112. Momeni, K., Jalili, Z., Mohseni, R., Karami , J., Saeedi , M., & Ahmadi, S. M. (2015). Efficacy of teaching resiliency on symptoms reduction on anxiety of adolescence with heart disease. Journal of Clinical Research in Paramedical Sciences, 4(2):112-119 (Text in Persian). Nasirzade, Z., Razai,, A., Mohamadifar, M. (2018). The effectiveness of resiliency education to reduce the loneliness and anxiety of high school girl students. Journal of Clinical Psychology, 10(2): 29-40. (text in Persian). Roshandel, Z., Sobhi Gharamaleki, N., & Tayyebi, A. (2016). A comparison on early maladaptive schemas, body image concerns and attribution styles among the teenagers with social anxiety and normal ones. Shenakht journal of psychology & psychiatry, 3(4): 1-11. Samani, S., Jokar, B., & Sahragard, N. (2007). Effects of resilience on mental health and life satisfaction. Iranian Journal of psychiatry and clinical psychology, 13(3): 290-295 (Text in Persian). Taylor, C. D., & Harper, S. F. (2017). Early maladaptive schema, social functioning and distress in psychosis: a preliminary investigation. Clinical Psychologist, 21(2): 135-142. Wood, B. (2019). Role of rsilience in buffering the effect of work-school conflict on negative emotional responses and sleep health of college students. Journal of Occupational Health Psychology, 18(4):384-394 Worden, J. W. (2018). Grief counseling and grief therapy: A handbook for the mental health practitioner. Springer Publishing Company. Young, J. E., Brown, G. (2003). The Young Schema Questionnaire: Short form. Available at: http: //www.schematherapy.com. Zolfaghari, M., Fatehi-Zadeh, M., & Abrdi, M. R. (2008). Determining relationships between early maladaptive schemas and marital intimacy among Mobarakeh Steel Complex personnel. J Family Resaearch, 4(3): 261-47 (Text in Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,361 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 730 |