تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,528 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,239,011 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,656,890 |
نمادشناسی نقش شیر بالدار در ایران و چین | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 9، شهریور 1399، صفحه 21-37 اصل مقاله (1.78 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2020.26607.1095 | ||
نویسندگان | ||
فرانک بصیری* 1؛ زهرا دستان2 | ||
1دانشگاه الزهرا | ||
2هیت علمی پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر | ||
چکیده | ||
مفاهیم رمزگونه و نشانههای نمادین، همواره، در هنر برای بیان اندیشه و عقاید آیینی و دینی و مذهبی به کار میرفتهاند. با نگاهی به تاریخ هنر درمییابیم که شیر، یکی از جانورانی بوده که در فرهنگها و تمدنهای باستانی جنبه نمادین داشته و برای دستیابی به مفاهیم دیگر از ترکیب این نماد با عناصر نمادین دیگر از جمله بال مبادرت ورزیدند. در این پژوهش، سعی بر این است که، شباهتها و تفاوتهای نقش شیر بالدار در ایران و چین باستان بررسی شود. این پژوهش به روش ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ، تحلیلی- تطبیقی در جهت بررسی نقش شیر بالدار در این دو تمدن و معرفی برخی مفاهیم نمادین نهفته در آنها، از طریق گردآوری اطلاعات کتابخانهای و اسنادی صورت گرفته است. هدف از این پژوهش، جست وجوی مفاهیم و کهن الگوهای نقش شیر بالدار در هنر ایران باستان و چین و یافتن وابستگیها و افتراقات این نماد در هر دو فرهنگ است. به منظور دستیابی به این مهم، نمایه شیر و بال را از نظر مفهوم و کاربرد اسطورهای آن در هر دو تمدن عنوان کرده و با توجه به آثار باقیمانده از آن دوران، به بررسی آنها میپردازیم. به نظر میرسد آغازین نمونههای نگاره شیر بالدار با مفهوم نگهبان معابد و مقابر، در تمدن عیلام شکل گرفته است و در تمدن ایران و سپس، در چین رواج پیدا کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نماد؛ شیر بالدار؛ عیلام؛ ایران؛ چین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Iconology of the Winged Lion in Iran & China | ||
نویسندگان [English] | ||
FARANAK BASIRI1؛ Zahra Dastan2 | ||
1ALZAHRA UNIVERSITY | ||
2Assistant Professor of Institute of Arts Studies &Research(IASAR) | ||
چکیده [English] | ||
Encoded concepts and symbolic signs have always been used in art to express religious and ritual beliefs. All throughout the history, human societies have highly regarded various animals. Such outlook has ever been exhibited in the art of world cultures; however, none of these animals have enjoyed such significant status as lion. Since the Paleolithic period, various cultures have used lion's motif both in cave carvings and paintings. Looking at the history of art, we find that lion was one of the animals that held symbolic meaning for the peoples of the ancient cultures and civilizations, and they have used this motif, in combination with other symbolic elements such as wings, to convey other concepts. Although lion is one of the animals that threaten human lives, it has ever been portrayed in a positive role and as a powerful and exceptional animal. Lion is one of the most ancient symbols in Persian art and one of the motifs used most commonly on seals, containers, weapons, reliefs and sculptures. Symbolic meanings of this animal include: summer, monarchy, divine power and strength, protector, controller of spirits and devils, constellation and fertility. Persian art contains different illustrations of this motif and such representation is always associated with the magical concept of this animal in protection against evil elements. The human belief in constellation and its impression on life has significantly affected the development of this symbol. The winged lion is one of the most fascinating and common themes of ancient Persian art and has appeared on various artifacts such as reliefs, mud seals and metal objects. In the course of Sino-Iranian relations of the 2nd millennium BC, the native Iranian animal of lion was offered to the Han Dynasty in China, and with the arrival of this mythical beast, its accompanying symbols also made their way to China. In the process of transfer of symbols between nations, the meanings and concepts associated with each symbol are not necessarily transferred or accepted. In the new home, many of the symbols are merged with the old beliefs of the inhabitants and thus take new functions and meanings. Yet, during the transfer process, some symbols not only take their forms with them but also their accompanying ideas. The paper at hand first elaborates upon different types of winged lions portrayed on artifacts and architecture of ancient Persian civilizations to be followed by a study of this motif in ancient Chinese art. Moreover, the study aims to: 1- Recognize the ancient artifacts and artworks holding winged lions' motif which belong to ancient Persian art and art of the Chinese Han Dynasty and 2- Identify the similarities and differences of this symbol between the two cultures. Besides, the paper seeks to address these questions: 1- Where is the origin of the winged lion symbol? 2- Has Iran's winged lion motif affected the appearance of its Chinese counterpart? In what areas can this impression be studied? What are their similarities and differences? In order to answer these questions, the study endeavors to cover wing and lion motifs in terms of their mythical concept and application in both the civilizations through the study of the remaining objects. it seems that the first representations of the winged lion, as the guardian of the temples and tombs, were formed in ancient Elam civilization of Iran and have then become popular in China. Taking historical and descriptive-analytical approach and using library resources including documents, texts and images as well as numerous examples of winged lion in the art of ancient Persia and China, the article tries to make a fresh analysis of the subject matter and present examples of the impact of Persian art on Chinese motifs. The objects to be studied range from the artifacts of the ancient Persian to the Parthian period and the ancient China to the rule of the Han dynasty. The statistical population of this research includes the artworks in the Louvre Museum, National Museum of Iran, Metropolitan Museum of New York and the United Kingdom's Albright-Knox Art Gallery, Zurich Museum Rietberg, the Atkins Museum of Kansas City, The Museum of Mediterranean and Near Eastern Antiquities in Stockholm, the Cleveland Museum of Art in Ohio, Guimet Museum in Paris, the Hermitage Museum, Oriental Institute Museum in Chicago, Taipei's National Palace Museum, the Iraqi Museum of Baghdad and the Oriental Institute of the University of Chicago. A total of 21 Iranian and 18 Chinese pieces have been chosen for this study. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Symbols, Winged Lion, Iran, China | ||
مراجع | ||
- آذری، علاالدین(1349). «روابط ایران با کشور چین پیش از اسلام»، بررسیهای تاریخی، شماره 29، 191- 210. - آذری، علاالدین(1377). تاریخ روابط ایران و چین، چ. دوم، تهران: امیرکبیر. - آمیه، پی یر(1389). شوش شش هزار ساله، ترجمه علی موسوی، تهران: فرزان روز. - بختورتاش، نصرالله(1380). نشان رازآمیز، گردونه خورشید یا گردونه مهر، چ. سوم، تهران: فروهر. - پرادا، ایدت(1383). هنر ایران باستان، ترجمه یوسف مجیدزاده، تهران: دانشگاه تهران. - پوپ، آرتور اپهام(1380). شاهکارهای هنر ایران، اقتباس و نگارش پرویز ناتل خانلری، چ. دوم، تهران: علمی و فرهنگی. - دادور، ابوالقاسم و مبینی، مهتاب(1388). جانوران ترکیبی در هنر ایران باستان، تهران: دانشگاه الزهرا. - دادور، ابوالقاسم و منصوری، الهام(1390). درآمدی بر اسطورهها و نمادهای ایران و هند در عهد باستان، چ. دوم، تهران: دانشگاه الزهرا، نشر کلهر. - دستان، زهرا و کاظمی، نوشین(1395). «نقش گراز در فرهنگ ایران و چین»، مبانی نظری هنرهای تجسمی، شماره 1، 55-68. - دورانت، ویل(1343). تاریخ تمدن، ترجمه ابوطالب صارمی و دیگران، جلد 3، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی. - رحمن، شاداب(1390). تحلیل و ردهﺑﻨﺪی ﻧﻘﺶمایه شیر در نگارههای دوران هخامنشی، پایاننامه کارشناسی ارشد پژوهش هنر، اصفهان: دانشگاه هنر اصفهان. - رو، ژرژ(1369). بینالنهرینباستان، ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی، تهران: آبی. - سین لیان، جان(1385). متون باستانی پیرامون روابط چین و ایران از روزگار اشکانی تا شاهرخ تیموری، ترجمه ابوالقاسم اسماعیل پور، تهران: پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پژوهشکده زبان و گویش. - شوالیه، ژان و گربران، آلن(1378). فرهنگ و نمادها، ترجمه سودابه فضایلی، جلد1، تهران: جیحون. - طاهری، صدرالدین(1391). «کهن الگوی شیر در ایران، میانرودان و مصر باستان»، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، شماره 49، 83-93. - عابددوست، حسین و کاظمپور، زیبا(1378). «مفاهیم مرتبط با نماد شیر در هنر ایران باستان تا دوران ساسانی در مقایسهای تطبیقی با هنر بین النهرین»، نگره، شماره 8، 97-112. - فرخزاد، پوران(1386). مهره مهر، تهران: نگاه. - کرتیس، وستا و ستیوارت، سارا(1395). پارتها و روزگارشان، ترجمه محمود فاضلی بیرجندی، چ. دوم، تهران: پایان. - گیرشمن، رمان(1346). هنر ایران در دوران ماد و هخامنشی، ترجمه عیسی بهنام، چ. دوم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب. - ﻣﺠﻴﺪﺯﺍﺩﻩ، ﻳﻮﺳﻒ(1370). ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻭ ﺗﻤﺪﻥ ﺍﻳﻼﻡ، ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﻣﺮﮐﺰ ﻧﺸﺮ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻫﻲ. - محمدپناه، بهنام(1389). کهن دیار، مجموعه آثار ایران باستان در موزههای بزرگ جهان، جلد1، تهران: سبزان. - ﻣﻘﺪﻡ، ﻣﺤﻤﺪ(1380). ﻣﻬﺮ ﻭ ﻧﺎﻫﻴﺪ، ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﻫﻴﺮﻣﻨﺪ. - مهبد، محمدعلی(1361). پژوهشی در تاریخ دیپلماسی ایران( قبل از هخامنشیان تا پایان قاجاریه)، تهران: میترا. - هال، جیمز(1380). فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرق وغرب، ترجمه رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر. - هینتس، والتر(1371). دنیای گمشده عیلام، فیروز فیروزنیا، تهران: علمی و فرهنگی. - هینلز، جان(1377). شناخت اساطیر ایران، ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی، چ. پنجم، تهران: چشمه. - یانگ، کایلر؛ گیرشمن، رومان؛ آمیه، پییر و بیوار، استروناخ(1389). ایران باستان، ترجمه یعقوب آژند، چ. دوم، تهران: مولی.
-Baylay, Harold(1974). the lost language of symbolism, rowman and littlefield, seventh impressions, new jerse. -Cirlot, J. E. (1988), A Dictionary of Symbols, London-New York, Routledge -Werness, Hope B. (2004). The Continuum Encyclopedia of Animal Symbolism in Art, Continuum, London-New York, Continuum -S. I. Rudenko, (1958) The Mythological Eagle, the Gryphon, the Winged Lion and the Wolf in the Art of the Northern Nomads, Artibus Asiae 21/2,1958, pp. 101-22. -Till, Barry,(2014), Some Observation on Stone Winged Chimeras at Ancient Tomb Sites, Artibus Asiae, Vol. 42, No.4 -Christie, Anthony, (1996), Chinese Mythology, Chancellor Press, hong Kong -Rawson, Jessica. (2010) Carnelian Beads, Animal Figures and Exotic Vessels: Traces of Contact between the Chinese States and Inner Asia, c. 1000-650BC.”. Archäologie in China, vol. 1, Bridging Eurasia, pp. 1-42. -Behr, Wolfgang ,(2004), Hinc sunt leones- Two ancient Eurasian migratory terms in Chinese revisited, International Journal of Central Asian Studies, volume 9, The international Association of Central Asian Studies Institute of Asian Cultural and Development.
URLs: URL 1. www.britishmuseum.org URL 2. www.hermitagemuseum.org URL 3. www.iranicaonline.org/articles/chinese-iranian-xiv The Influence of Eastern - Iranian Art URL 4. www.metmuseum.org URL5.https://wikipedia.org | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,124 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,897 |