تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,521 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,229,945 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,650,252 |
تحلیل نشانهشناختی عنوان در آثار رسام عربزاده | ||
جلوه هنر | ||
دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 28، آذر 1399، صفحه 103-115 اصل مقاله (679.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2020.28801.1462 | ||
نویسندگان | ||
آزاده یعقوب زاده* 1؛ حسن علی پورمند* 2 | ||
1دانشجوی دکتری هنر اسلامی، دانشکده هنرهای صناعی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشیار گروه پژوهش هنر ، دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران، نویسنده مسئول. | ||
چکیده | ||
رسام عربزاده از جمله هنرمندان معاصر در حوزه طراحی و تولید فرش است. اکثر آثار ایشان حاوی عناوین مختلف ادبی، فرهنگی، عرفانی و فلسفی است. عناوینی که رسام عربزاده برای آثارش برگزیده نشان از قایل شدن اهمیت به عنوان اثر، علاوه بر خود اثر هستند. در این جستار، سعی بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از نشانهشناسی، عناوین و متون مرتبط با آن در آثار ایشان مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر ضمن بررسی عناوین آثار منتخب(۱۲مورد) از آثار رسام عربزاده به دنبال پاسخگویی به این سوالات است که، چه ارتباطی بین دال(عنوان) و مدلول(متن) وجود دارد؟ و آیا عناوین آثار رسام عربزاده در خوانش مفهوم متن اثر دخالت دارد؟ نتایج پژوهش نشان میدهد، ضمن اینکه عنوان در آثار وی، مهمترین و اساسیترین درگاه ورود به آن اثر است، ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم آن اثر دارد. از سویی، ذهن خواننده را به چالش کشیده، فرضیههایی برای او مطرح ساخته و او را به خوانشی عمیق از متن اثر تحریک میکند. عنوان در آثار رسام عربزاده در خوانش متن آثار بسیار موثر بوده و در اغلب موارد به عنوان بخشی از اثر نیز میتواند باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: عنوان؛ فرش؛ رسام عربزاده؛ نشانهشناسی؛ خوانش متن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Semiotic Analysis of the Title in Rasam Arabzadeh's Carpets | ||
نویسندگان [English] | ||
A. Yaghoubzadeh1؛ H. Pourmand2 | ||
1PhD student in Islamic Art, Faculty of Islamic Industrial Arts, Tabriz University of Islamic Arts, Tabriz, Iran | ||
2Associate Professor, Art Research Department, Faculty of Arts, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran (Corresponding Author). | ||
چکیده [English] | ||
RasamArabzadeh is one of the contemporary artists in the field of designing and producing carpet. Rasam Arabzadeh’s artworks are deconstructive and different with traditional carpets in terms of form and visual elements; also strange and deconstructive. Rasam Arabzadeh selected different titles for them for semiotic function. Most of his artworks contain various literary, cultural, gnostic and philosophical titles. The titles chosen by Arabzadeh for his works show the importance of the work in addition to the work itself. One of the new ways to study a text in the current of thought is to analyze and critique the titles and names of literary and artistic works that can express the intellectual developments and developments that govern a text on the one hand and the general atmosphere of thought on the creator of that text on the other hand. Titles are signifier that use for detection of context and their concepts and attracting audience at the beginning of context. Titles are one of the important elements of every work. Titles are first connecter between audience and author which appear in one of these forms: lingual sign, symbol and also they can create signified on audience mind. The importance of title on Rasam Arabzadeh’s artworks is not just for distinction or identity but title can be first sign that ever person encounter with them and they help to understand well. Hence, a role can be given to the title in this process. The title as an artist strategy such as having functions such as narrative and metaphorical functions. Each title shows one of the aspects of the text. If the title can show the most colorful and important subject and aspect, naming is done correctly. Hence, the title is the most prominent and main message of the text that is emphasized. Some believe that the name which is selected by author is a reflection of his mind. Some of authors name their works just for discriminate them for authors and audiences which who them. The importance of title is not for distinction, it can show quality of its being made and the function as well. Title is the first sign that audience encounter with it. There is a meaningful relation between a content and the title so audience can understand the subject. In this research, we try to use the descriptive-analytical method and using semiotics to examine the titles and related texts in his works. The method of this research on the base of purpose is fundamental and qualitative and descriptive-analytical. The assemblage of data is library and field and internet. The present research, investigates the titles of the selected works (12 items) of Rasam Arabzadeh, which seeks to answer the following questions: 1. What’s the relation between titles of Rasam Arabzadeh’s carpet and context? 2. How can the titles of Rasam’s carpets show the base purpose of author? 3. Do analysis of titles of Rasam Arabzadeh’s Artworks refer audience to understand Rasam Arabzadeh’s idea? Audience have to think more about titles of Rasam’s Artworks and these titles have gnostic, literary and philosophic concepts by usage of Hafez and Molana and Khayyam thoughts and others. These concepts appear by sign and symbol and allegory on contexts. The titles of Rasam Arabzadeh’s carpets are: 1. Literary and cultural 2. Gnostic 3. Philosophic Rasam Arabzadeh chose titles for his artworks in different methods: 1. The name of artwork according content 2. The name of artwork according a piece of poem of content with relation to its subject 3. Title according to massage which is the purpose of author 4. The name of artworks according to the form of artwork 5. Without any relation between signifier (title) and signified (context) The results of the research show that while the title in his works is the most important and basic gateway to that work, it is closely related to the concepts of that work. On the other hand, it challenges the reader's mind, makes hypotheses for him and stimulates him to a deep reading of the text of the work. The title in the works of Rasam Arabzadeh is very effective in reading the text of the works and in most cases it can be a part of the work. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Title, Carpet, Rasam Arabzadeh, Semiotics, Readings Text | ||
مراجع | ||
استاد بابامقدم شفیق، مسعود و تبرائیان، محمدحسن(1371). گره عشق، برگزیدهای از آثار رسام عربزاده، تهران: رسام عربزاده. بلخی، مولانا جلالالدین محمد(1383). مثنوی معنوی، تهران: امیرکبیر. جراحی طلب، آی تک(1388). بررسی و تحلیل قالیهای رسام عربزاده از منظر ساختارگرایی، پژوهش در فرهنگ و هنر، دوره 1، شماره 2، 25-39. حافظ شیرازی، شمسالدین(1380). دیوان حافظ شیرازی، تصحیح حسن اعرابی، قم: رواق اندیشه. خیام نیشابوری، عمر(1365). رباعیات خیام، تهران: امیرکبیر. دریائی، نازیلا(1386). زیباییشناسی در فرش دستبافت ایران، تهران: مرکز ملی فرش ایران. دینه سن، آنه ماری(1380). در آمدی بر نشانه شناسی، ترجمه: مظفر قهرمان، آبادان: پرسش. راد منش، شبنم السادات و شعیری، حمیدرضا(1392). بررسی نشانه-معنا شناختی رابطه عنوان و نقاشی مطالعه موردی نقاشی «تداوم خاطره» سالوادور دالی و «جیغ» ادوارد مونش، نقد ادبی، سال ششم، شماره 24، 7-30. سرمدی، عباس(1382). بدایع نگار فرش ایران عرب زاده، تهران: یساولی. سهیلی اصفهانی، بهروز و مراثی، محسن(1395). مطالعه کارکرد عنوان در آثار تجسمی هنر مفهومی، نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، شماره 18، 5-22. عبدالهآبادی، الهه و مقیم نژاد، مهدی(1391). بررسی نقش عنوان در کارکردهای بیانی عکس(عنوان در عکسهای عکاسان هنری معاصر ایران)، پایاننامه کارشناسی ارشد عکاسی، دانشگاه هنر تهران. کالر، جاناتان(1388). در جستجوی نشانهها (نشانهسازی، ادبیات، واسازی)، ترجمه لیلا صادقی و تینا امراللهی، ویرایش فرزان سجودی، چ. دوم، تهران: علم. معادیخواه، سمانه و نامور مطلق، بهمن(1392). پیرامتنهای عنوان و عنوان بندی به مثابه آستانه متن در سینما با تاکید بر آثار عباس کیارستمی، پایاننامه کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان. نامور مطلق، بهمن(1388). عنوانشناسی آثار هنری و ادبی(مطالعه نشانهشناختی عنوان هنری از قرن چهارم تا دوازدهم)، مجموعه مقالات چهارمین هم اندیشی نشانه شناسی هنر به انضمام مقالات هم اندیشی سینما، فرهنگستان هنر، 75-112. نظامی گنجوی، الیاس بن یوسف(1334). نامه هفت پیکر، به تصحیح و حواشی وحید دستگردی، تهران: چاپ شرق. References:
Abdollahabadi, E., M. Moghim Nejad (2012). A survey on Title Function on Expressing Function of Picture, Tehran Art University (Text in Persian).
Balkhi, Maulana. (2004). Masnavi Manavi, Tehran: Amirkabir (Text in Persian).
Culler, J. (2009). The Pursuit of Signs: Semiotics, Literature, Deconstruction, Translated by Leila Sadeghi & Tina Amrollahi, Edited by Farzan Sojoodi, Tehran: Elm (Text in Persian).
Daryaei, N. (2008). Aesthetics of Persian Carpets, Tehran: Iran National Carpet Center (Text in Persian).
Dinesen, A. M. (2001). Semiotics, Translated by Mozaffar Ghahreman, Abadan: Porsesh (Text in Persian).
Franklin, Margery B., Becklen, Robert C. and Doyle, Charlotte L. (1993). The Influence of
Titles on How Paintings Are Seen, Leonardo, The MIT Press. 26(2). 103-108.
Fourier, F., Andre, F. (1968). Titre de livers au huiteme siècl.
Genette, Gerard. (1973), Figures II, Paris : Seuil
H.Hoek Leo(1973), La marque du titre, Berlin: De Gruyter.
______________. 1982. Palimpsestes. La littérature au second degré. Paris: Seuil.
Jarahi Talab, A. (2009). A Survey on Rasam Arabzadeh Rugs by Structuralism, Research on Culture and Art, 1(2), 25-39 (Text in Persian).
Ledera, H. Carbona, C. and Ripsasb, A. (2006). Entitling Art: Influence of Title Information on
Understanding and Appreciation of Paintings, Acta Psychologica, 121(2), 176–198 (Text in Persian).
Madikhah, S., Namvarmotlagh, B. (2013). Paratext of Title and Heading as a Text Threshold in Cinema with Emphasize on Abbas Kia Rostami Works, Esfahan Art University (Text in Persian).
Namvarmotlagh, B. (2009). Titles of Artistic and Literary Works (Semiotic Study of Artistic Titles from the fourth to the Twelfth Century), Collection of articles of the fourth symposium of art semiotics, including symposium articles of cinema, Tehran: Academy of the Arts (Text in Persian).
Nizami Ganjavi. (1995). Letter of Haft Peykar, Edited and Annotated by Vahid Dastgerdi, Tehran: Shargh (Text in Persian).
Khayyam Neyshabouri, O. (1986). Rubaiyat Quartets, Tehran: Amirkabir (Text in Persian).
Hafez Shirazi, Sh. (2001). Divan of Hafez Shirazi, Edited by Hassan Arabi, Qom: Ravaghe Andisheh (Text in Persian).
Radmanesh, Sh , Shaeiri, H. R. (2013). A Semiotic Study on the Title-Painting Relationship A Study of "The Persistence of Memory" by Salvador Dali and "Scream" by Edvard Munch, Literary Criticism, 6 (24), 7-30 (Text in Persian).
Sarmadi, A. (2003). Iranian Carpet Novelist Arabzadeh, Tehran: Yassavoli (Text in Persian).
Soheli Esfahani, B., Marasy, M. (2016) A Study Of (Title) Function in Visual Conceptual Art, Journal of Visual and Applied Art, 18, 5-22 (Text in Persian).
Ostad Baba Moghaddam Shafigh, M., Tabariyan, M. H. (1992) Gereh Eshgh : Rasam Arabzadeh Artworks, Tehran: Rasam Arabzadeh (Text in Persian).
URLs:
URL1: http://rasammuseum.com( Access date 2018.1.3) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 500 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 336 |