تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 796 |
تعداد مقالات | 6,575 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,650,042 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,325,235 |
بررسی شفاف بینی و نشانه های فرهنگ تصویری هند در نقاشی های هنرمند خودآموخته «تِجو بِن» | ||
پژوهش نامه گرافیک نقاشی | ||
مقاله 12، دوره 5، شماره 9، بهمن 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/pgr.2023.41449.1149 | ||
نویسنده | ||
مرجان مرتضوی ![]() | ||
استادیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران. | ||
چکیده | ||
«تجو بن»هنرمند خودآموختهی هندی است که نقاشی هایش از نظر سادگی در شیوهی بیان، مشابه سایر نقاشان خودآموخته است و در عین حال تفاوتهایی نیز دارد که آنها را منحصر به فرد و یگانه ساخته است. یکی از ویژگیهای ساختاری مشترک در آثار هنرمندان خودآموخته «شفافبینی» است، که به شیوه های مختلفی نمود پیدا میکند و از سویی دیگر به نظر میرسد تأثیرات محیطی و فرهنگی در متمایز شدن این آثار نقش بسزایی دارد. هدف از پژوهش پیش رو بررسی چگونگی بروز شفافبینی و تأثیر فرهنگ بصری هند در نقاشیهای تجو بن است. پرسشهای مطرح شده عبارتند از این که «شفافبینی در نقاشیهای تجو بن به چه شیوههایی جلوهگر شده است؟» و «فرهنگ تصویری هند چگونه بر نقاشیهای تجو بن تأثیر گذاشته است؟». پس از بررسی آثار او چنین نتیجه گرفته میشود که در این نقاشیها دو نوع شفافبینی درونی و پلهای وجود دارد که حاصل واقعگرایی فکری هنرمند نسبت به موضوع است و از سویی دیگر تأثیر فرهنگتصویری هند از جمله الههها، آداب و رسوم، فضاهای شهری و روستایی هند را میتوان در تمامی نقاشیهای او به خوبی مشاهده کرد و همین امرباعث متمایز شدن آنها از دیگر آثار شده است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و شیوهی گرداوری مطالب کتابخانهای و ابزار آن مشاهدهای است. | ||
کلیدواژهها | ||
هنرمند خودآموخته؛ فرهنگ تصویری؛ شفاف بینی؛ نقاشی هندی؛ تجو بن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of Transparency and The Impact of Indian Visual Culture on the Paintings of Self-taught Artist “Teju Ben” | ||
نویسندگان [English] | ||
Marjan Mortazavi | ||
Assistant Professor, Department of Architecture, Faculty of Architecture and Urbanism,Imam Khomeini International University, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
«"Teju Ben" is a self-taught Indian artist whose paintings are similar to other self-taught painters in simplicity of expression, and at the same time, her works have some differences which have made them unique. One of the common structural features in the self-taught art is "transparency", which has reflected in different ways. On the other hand, it seems that environmental and cultural influences make these works different from each other. The purpose of this study is to show how transparency and Indian visual culture appear in the Teju Ben’s paintings. The questions are:“In what ways transparency manifested in Taju's paintings?”, and“How Indian visual culture has influenced Teju's paintings?”. After study her works, it has concluded that there are two types of transparency in these paintings, inner and stepped, which is the result of intellectual realism. On the other hand, the influence of Indian visual culture such as goddesses, customs, urban and rural spaces of India can be clearly seen in all of her works, which have distinguished them from other self-taught paintings. This study is a qualitative research that has been done by descriptive-analytical method . Its information has been collected by the library method and observational tool. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-taught artist, visual culture, transparency, Indian painting, Teju Ben | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 |