تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,492,215 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,884,475 |
تحلیل ارتباط کمال طلبی و اضطراب در آثار و اندیشه عطار | ||
ادبیات عرفانی | ||
مقاله 2، دوره 15، شماره 35، بهمن 1402، صفحه 35-61 اصل مقاله (501.8 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jml.2023.44545.2492 | ||
نویسندگان | ||
حامد رحمانی کرویق* 1؛ محمد پاشایی2؛ ویدا دستمالچی3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
3استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
«کمال طلبی» به معنای تعیین استانداردها و معیارهای بسیار بالا و مطلق اندیشانه در ساحت های مختلف زندگی و فعالیتهای انسانی است که برای نائلشدن به هدفی مشخص، در مسیری از پیش تعیین شده تعریف می شود. حرکت در مسیر سلوک عرفانی، مستلزم رعایت ضوابط و اصول مشخصی است تا کیفیت لازم برای رسیدن به فنا و حقیقت مطلق فراهم شود. عطار استانداردها و انتظارات بسیار بالا و دشواری برای سالک مشخص میکند و این حالت، تا ساحت زندگی فردی و اجتماعی سالک نیز گسترش می یابد. «اضطراب» و «کمالطلبی» ارتباط دوسویه و متقابل دارند و ریشة آن را میتوان در اضطرابِ وجودیِ شاعر در برخورد با مسیر کیفی و انتزاعیِ سلوک دنبال کرد. «اضطراب» حاصل از هبوط، مطلق بودن ذاتی و همه جانبة خداوند، ناکامی آدمی در حفظ جایگاهش در بهشت و اضطرابِ وابستگی به پستترین نقطة ممکن، به صورت تلاش برای جبران حدأکثری و اعادة حیثیت انسان در ساحتِ اندیشة عطار منعکس میشود. مهمترین نتیجة «کمال طلبی» عطار، نگاه مقوله ای یا «همه یا هیچ» است که قرار گرفتن در میانة مسیر سلوک را نمیپذیرد و صرفاً رسیدن به نهایت سلوک را قبول دارد. وسواس مذهبی و تأکید بر اعمال عبادی که فراتر از احکام دینی است، از دیگر نتایج «کمالطلبی» است. عطار با روایت داستانِ «کمالطلبی» بزرگان عرفان و تصوف، دیدگاه اصلی خود را در کیفیت سلوک و چگونگی حرکت سالک، بازآفرینی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
عطار؛ «پرفکشینیسم»؛ داستان های عرفانی؛ «اضطراب»؛ «کمال طلبی» | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the relationship between perfectionism and anxiety in Attar's works and thoughts | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamed Rahmani Karavigh1؛ Mohammad Pashaie2؛ Vida Dastmalchi3 | ||
1PhD student, Department of Persian Language and Literature, Azerbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Azerbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Azerbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Perfectionism means setting very high and absolute standards and criteria in various areas of human life and action, defined on a predetermined path in order to achieve a certain goal. Moving on the path of mystical behavior requires adherence to certain rules and principles in order to achieve the necessary quality to reach extinction and absolute truth. Attar sets very high and difficult standards and expectations for the salik, and this situation extends to the salik's personal and social life as well. Anxiety and perfectionism have a two-way and mutual relationship, and their roots can be traced back to the poet's existential anxiety in dealing with the qualitative and abstract path of behavior. The anxiety resulting from decline, the inherent and omnipresent absoluteness of God, the failure of man to claim his place in heaven and the anxiety of dependence on the lowest possible point, are reflected in the realm of Attar's thought as an attempt to compensate to the maximum and restore the dignity of man. The main result of Attar's perfectionism is the binary thinking or the "all or nothing" that does not accept being in the middle of the path of the path and only accepts reaching the end of the path. Religious obsession or scrupulousness and emphasis on acts of worship that go beyond religious rules are other results of perfectionism. By narrating the story of the perfectionism of the mystics and Sufism, Attar recreates his original view on the quality of behavior and the way the salik moves. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Attar, Perfectionism, Mystical stories, Anxiety | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
رحمانی کرویق، حامد و پاشایی، محمد. (1401). انواع اضطراب در اندیشة و آثار عطار.ادبیات عرفانی،س 14، ش 31: صص 188-157.
رضایی، مهدی. (1394). بررسی و تحلیل مفاخرههای صوفیانه. پژوهشهای ادبی عرفانی، ش 2، پیاپی 27: صص 98-71.
عطار نیشابوری، فرید الدین (1387). الهینامه. تصحیح محمدرضا شفیعیکدکنی. چ سوم. تهران: سخن.
عطار نیشابوری، فرید الدین (1392). اسرارنامه. تصحیح محمدرضا شفیعیکدکنی. چ ششم. تهران: سخن.
عطار نیشابوری، فرید الدین (1391). تذکرةالاولیا. تصحیح محمد استعلامی. چ شانزدهم. تهران: زوار.
عطار نیشابوری، فرید الدین (1388). منطقالطیر. تصحیح رضا انزابینژاد و سعیدالله قرهبگلو. تبریز: آیدین.
عطار نیشابوری، فرید الدین (1386). مصیبتنامه. تصحیح محمدرضا شفیعیکدکنی. چ سوم. تهران: سخن.
طباطبایی، محمدحسین (1363). المیزان. ترجمة محمدباقر موسوی. قم: نشر جامعة مدرسین حوزة علمیه قم.
مطهری، مرتضی (1367). انسانکامل. تهران: انتشارات صدرا.
مولوی، جلالالدین محمد (1390). مثنوی معنوی، دفتر اول. تصحیح رینولد نیکلسون. چ پنجم. تهران: هرمس.
-Adler, A. (1938). Social interest: A challenge to mankind. Oxford, UK: Faber & Faber. -Bishop, D.L.; Macy-Lewis, A. J.; Schenkloth, G. A.; Puswella. S. & Struessel, G.L. (1997); Ego Identity Status and Reported Alcohol Consumption: A study on First Year College Students; Journal of Adolescence; Vol. 20. -Broman-Fulks, J. J., Hill, R. W., & Green, B. A. (2008). Is perfectionism categorical or dimensional? A taximetrics analysis. Journal of Personality Assessment, 90(5), 481–490. -Covington, M.V., Mueller. (2001) Intrinsic Versus Extrinsic Motivation: An Approach /Avoidance Reformulation. Educational Psychology Review 13, 157–176. Egan, S. J., Wade, T. D., Shafran, R., & Antony, M. M. (2014). Cognitive-behavioral treatment of perfectionism. The Guilford Press. -Flett G. L., Hewitt P. L., Blankstein K. R., Gray L. (1998). Psychological distress and the frequency of perfectionistic thinking. Journal of Personality and Social Psychology, 75(5), 1363-1381. -Hewitt, P. L. & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the self and social contexts: Conceptualization, assessment, and association with psycho-pathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 456-470. -Hewitt PL, Flett GL (2022(. Perfectionism in the self and social contexts: conceptualization, assessment, and association with psychopathology. J Pers Soc Psychol. 1991 Mar;60(3):456-70 -Hewitt PL, Flett GL, and Samuel F. Mikail (2017). Perfectionism: A Relational Approach to Conceptualization, Assessment, and Treatment. -Horney, K. (1950). Neurosis and human growth: The struggle toward self-realization. New York, Norton. -Knaus, W. J. (2008). The cognitive behavioral workbook for anxiety: A step by-step program, New Harbinger Publications. -McAdams, D. P., & Pals, J. L. (2006). A new Big Five: Fundamental principles for an integrative science of personality. American Psychologist, 61, 204-217. -Moscovitch, D. A., Antony, M. M., & Swinson, R. P. (2009). When Perfect Isn't Good Enough: Strategies for Coping with Perfectionism. New Harbinger Publications. -Randles, D., Flett, G. L., Nash, K. A., McGregor, I. D., & Hewitt, P. L. (2010). Dimensions of perfectionism, behavioral inhibition, and rumination. Personality and Individual Differences, 49(2), 83–87. -Samuel, D. B., Riddell, A. D., Lynam, D. R., Miller, J. D., & Widiger, T. A. (2012). A five-factor measure of obsessive–compulsive personality traits. Journal of Personality Assessment, 94, 456-465. -Steel, P. (2007). The Nature of Procrastination: A Meta-Analytic and Theoretical Review of Quintessential Self-Regulatory Failure. Psychological Bulletin, 133, 65-94. -Tillich, Paul. (1952). The Courage to Be. New Haven: Yale University Press. -Weir, Kyle N.; Greaves, Mandy; Kelm, Christopher; Ragu, Rahul; and Denno, Rick (2014) "Scrupulosity: Practical Treatment Considerations Drawn from Clinical and Ecclesiastical Experiences with Latter-day Saint Persons Struggling with Religiously-oriented Obsessive-Compulsive Disorders," Issues in Religion and Psychotherapy: Vol. 36: No. 1, Article 8.
Holy Quran. Attar Neyshaburi, Farīd ud-Dīn (2013). Asrar-Nama. Edited by Mohammad Reza Shafi'i Kadkani. 6th ed. Tehran: Sokhan. Attar Neyshaburi (2008). Ilāhī-Nāma. Edited by Mohammad Reza Shafi'i Kadkani. 3th ed. Tehran: Sokhan. Attar Neyshaburi (2009). Manteq-o-tteyr. Edited by Reza Anzabi Nejad and Said-o-llah Qarabaglu. 1th ed. Tabriz: Aydin. Attar Neyshaburi (2015). Mokhtar-Nameh. Edited by Mohammad Reza Shafi'i Kadkani. 6th ed, Sokhan. Attar Neyshaburi (2007). Mosibat-Nameh. Edited by Mohammad Reza Shafi'i Kadkani, Third Edition, Sokhan. Attar Neyshaburi (2006). Tazkirat al-Awliya. Edited by Muhammad Istelami. 16th ed. Tehran: Zavar. Motahhari, Morteza (2000). notes. Volume II. 2th ed. Tehran: Sadra. Rahmani Karavig, H., & Pashaie, M. (2022). Types of Anxiety in Attar's Thought and Works. Mystical Literature, 14(31), 157-188. doi: 10.22051/jml.2022.41228.2382 Rezaeei, M. (2015). A Study and Analysis of Sufi Mofakherehs. Research on Mystical Literature, 8(2), 71-98. Tabataba'i, Muhammad Hussayn.(1984) Almizan. 1th. Qom: jameehmodarresin. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 241 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 161 |