تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 908 |
تعداد مقالات | 7,478 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,082,095 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,548,335 |
EFL Learners’ Goal Orientation, Willingness to Communicate, Listening Anxiety, and Listening Comprehension: A Path Analysis | ||
Journal of Language Horizons | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 20، آبان 2024 | ||
نوع مقاله: Research article | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/lghor.2023.43303.1796 | ||
نویسندگان | ||
Mohammad Hadi Mahmoodi* ؛ Rahime Karbakhsh؛ Hamidreza Sheykholmoluki | ||
Department of English, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
چکیده | ||
This study investigated the interrelationship among EFL learners' goal orientations, willingness to communicate (WTC), listening anxiety, and listening comprehension. Two-hundred participants, selected through convenience sampling procedure from private language institutes, completed the following questionnaires: Goal Orientation Questionnaire section of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (Pintrich et al., 1991), WTC Questionnaire (Cao & Philip, 2006) and Foreign Language Listening Anxiety Scale (Kim, 2000). The listening section of the IELTS exam was also utilized for measuring the participants’ listening comprehension ability. First, a hypothesized model was tested through the AMOS program. The results revealed that all the variables in the study were positively correlated with L2 listening comprehension except for L2 listening anxiety and performance goal orientation, which were negatively correlated with L2 listening comprehension. Moreover, it was found that mastery goal orientation was the strongest predictor of the dependent variable. Then, the revised model for the interrelationship among the variables was presented. The results showed that both psychological and cognitive variables could have crucial roles in EFL learners’ success in learning listening comprehension ability. The implications of the study are discussed in the text. Keywords: Goal orientation, listening anxiety, listening comprehension, WTC. | ||
کلیدواژهها | ||
EFL learners؛ Goal orientation؛ listening anxiety؛ listening comprehension؛ WTC | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بررسی رابطه میان جهت گیری هدف، تمایل به برقراری ارتباط، اضطراب در هنگام شنیدن زبان خارجی و درک مطلب شنیداری در زبان آموزان ایرانی: مطالعه ای مبتنی بر تحلیل مسیر | ||
نویسندگان [English] | ||
محمد هادی محمودی؛ رحیمه کاربخش؛ حمیدرضا شیخ الملوکی | ||
گروه زبان انگلیسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده [English] | ||
چکیده این پژوهش رابطه متقابل میان جهت گیری هدف، تمایل به برقراری ارتباط، اضطراب در هنگام شنیدن زبان خارجی و درک مطلب شنیداری را در فراگیران زبان انگلیسی بررسی می کند. برای این منظور، 200 نفر از فراگیران زبان خارجی موسسات خصوصی از استان های کرمان و همدان که بر اساس روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، پرسشنامههای جهت گیری هدف (پینتریچ و همکاران ، 1991) ، تمایل به برقراری ارتباط (کائو و فیلیپ، 2006) و اضطراب شنوایی (کیم ، 2000) را تکمیل کردند. بعلاوه، محققان برای اندازه گیری میزان درک مطلب شنیداری یادگیرندگان از بخش شنیداری آزمون آیلتس استفاده کردند. پس از جمع آوری دادهها، مدل فرضیه از طریق نرم افزار ایموس مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج نشان داد که همه متغیرهای مطالعه به طور مثبت و معنی داری با درک مطلب شنیداری فراگیران زبان انگلیسی همبستگی دارند به جز اضطراب در هنگام شنیدن زبان خارجی و جهت گیری هدف عملکردی که با درک مطلب شنیداری رابطه منفی دارند. علاوه بر این، مشخص شد که جهت گیری هدف، به ویژه جهت گیری هدف تسلطی قوی ترین پیش بینی کنندهی متغیر وابسته هستند. در نتیجه، یک مدل پیشنهادی برای روابط متقابل بین متغیرها نیز ارائه شد. بر اساس یافتههای این مطالعه، می توان نتیجه گرفت که هم متغیرهای روانشناختی مانند اضطراب در هنگام شنیدن زبان خارجی و هم متغیرهای شناختی مانند جهت گیری هدف در موفقیت زبان آموزان بسیار مهم هستند. کاربردهای نتایج این مطالعه در متن مورد بحث قرار گرفتهاند. کلیدواژهها: جهت گیری هدف، اظطراب شنیداری، درک مطلب شنیداری، تمایل به برقراری ارتباط | ||
کلیدواژهها [English] | ||
جهت گیری هدف, اظطراب شنیداری, درک مطلب شنیداری, تمایل به برقراری ارتباط | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 267 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 209 |