تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 911 |
تعداد مقالات | 7,492 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,134,527 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,582,098 |
نقش فرازبانی نگارههای مکتب اصفهان در بازنمایی غم دوری از جابلقا | ||
مبانی نظری هنرهای تجسمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jtpva.2023.41400.1512 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه غلامی هوجقان* 1؛ حسن بلخاری قهی2 | ||
1دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران | ||
2استاد گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
فرازبان در اصطلاح به معنای کاربرد گفتار بدون استفاده از لغات است؛ از این تعبیر در پدیدارشناسی مفهوم جابلقا در نگاره-های مکتب اصفهان بهره گرفته شده و بدین منظور سه نگاره از نگارههای مکتب اصفهان از آثار رضا عباسی و فرزندش محمدشفیع عباسی به صورت آگاهانه برگزیده شده تا با بررسی آنها عناصری را که در پیشبرد این مفهوم یاری میرسانند شناسایی کند. مقاله از نوع کیفی بوده و به روش استقرایی و رویکرد توصیفی –تحلیلی نگاره های مکتب اصفهان را مورد ارزیابی قرار داده است. در نگارههای مورد مطالعه سه حالت متفاوت از تمنای بازگشت (غربت همت و نبود محرم اسرار در نگاره یک- عزم در تغییر شرایط و فرار از شرایط کنونی در نگاره دو- حس درماندگی و انفعال و عدم تمایل به تغییر وضع موجود در نگاره سه) یافت شد. در مجموع به نظر میرسد که به دلیل ارتباط دربار صفوی با کشورهای اروپایی و نقل و انتقال نقاشان و نقاشیهای غربی به پایتخت صفوی، ظهور نگارههایی تک شخصیتی با بیان حالات روحی و روانی خاص (نشانگر افزایش فردیت و تشخّص هنری هنرمند) ملاحظه شد؛ که واگویههای درونی نگارگر را در قالب تصویر عرضه داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
جابلقا؛ ناکجاآباد؛ غم غربت؛ فرازبان؛ نگارگری مکتب اصفهان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The meta-linguistic role of Isfahan School paintings in representing the sadness of being away from Jābōlqā | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Gholami Houjeghan1؛ Hasan Bolkhari Ghehi2 | ||
1Ph.D. Candidate in Comparative and Analytical History of Islamic Art, Department of Advance Studies of Art, Faculty of Visual Arts, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Professor of Department of Advanced Studies in Arts, Faculty of Visual Arts, College of Fine Arts, Tehran University, Tehran, Iran | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Jābōlqā, nowhere, grief of remoteness.Metalanguage, Isfahan school painting | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 |