تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,528 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,239,040 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,656,914 |
بررسی معنی شناختی واژۀ «تأویل» در قرآن با روشهای تحلیل توزیع پیکرهای و نظریۀ شبکههای شعاعی | ||
تحقیقات علوم قرآن و حدیث | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/tqh.2024.44808.3993 | ||
نویسندگان | ||
آسیه ذوعلم1؛ نصرت نیل ساز* 2؛ حیات عامری3 | ||
1دانشجوی دکترای گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه زبان شناسی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
«تأویل» از موضوعات مهم علوم قرآنی، با کاربردهای متعدد در قرآن و روایات است؛ که در میان آنها «تأویل قرآن» به سبب ارتباط با حوزۀ فهم آن جایگاه مهمی دارد. با وجود این که نظریههای متفاوتی در بیان معنی تأویل در قرآن مطرح شده، آثار متعدد معاصر، نشانگر عدم بیان دیدگاهی جامع و تلاش پژوهشگران برای یافتن این معنی است. در پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، از طریق روشهای معنیشناسی جدید، به معنای واژۀ تأویل در قرآن پرداخته میشود. به این منظور، پس از معرفی اجمالی دیدگاه های مختلف در مورد واژۀ تأویل در قرآن از دو روش «تحلیل توزیع پیکرهای» و «نظریۀ شبکههای شعاعی» برای یافتن معنای این واژه استفاده شد. بر اساس روش توزیعی، برای واژۀ تأویل در قرآن دو معنای کلی «رجوع به یک معیار»، و «منشأ ایجاد یک پدیده» به دست آمد؛ که معنای اخیر، خود به چهار معنا، شامل تعبیر رؤیا (منشأ ایجاد رؤیا)؛ هدف و مراد فاعل (منشأ ایجاد عمل)؛ حقایق وجودی، و مفاهیم الفاظ (منشأ ایجاد قرآن)، گسترش یافته است. در بررسی این واژه با نظریۀ شبکه های شعاعی نیز، واژۀ سرنمون «آل»، بهمعنای «ستون خیمه»، شبکۀ شعاعی معنا را برای ریشۀ «أول» شکل میدهد. از دستاوردهای ارزیابی نظریات تأویل با نتایج معنیشناسی واژۀ تأویل، حذف معنای «عاقبت» از مجموعه معانی ذکرشده برای این واژه است. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ تأویل؛ معنیشناسی توزیعی؛ نظریۀ شبکههای شعاعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Semantical Study of Ta’wil in the Qur'an, With the Approaches of Distributional Semantics and Radial Network Theory. | ||
نویسندگان [English] | ||
Asieh Zouelm1؛ Nosrat Nilsaz2؛ Hayat Ameri3 | ||
1PhD Candidate/department Of Quran And Hadith Sciences/ Tarbiat Modares University | ||
2department of qur'an and hadith scienses, tarbiat modares univercity, tehran, Iran | ||
3department of linguistics, tarbiat modares university, tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
"Ta’wil" is one of the important subjects of Quranic sciences, with many applications in Quran and hadiths. "Ta’wil of the Qur'an" has an important place due to its connection with the field of understanding. Despite the fact that different theories have been proposed to express the meaning of Ta’wil in the Qur'an, numerous works of contemporary researchers trying to find this meaning indicate the lack of a comprehensive view. The current research tries to find the meaning of "Ta’wil" in Qur'an with descriptive-analytical method, through semantics. For this purpose, two methods: "Distributional Corpus Analysis" and "the Theory of Radial Network" were used, to obtain the different meanings of Ta’wil in the Qur'an According to the Qur'anic context, and to analyse the relationship between the meanings of this word. Based on the distributional method, two general meanings of "referring to a criterion" and "origin of creating a phenomenon" were obtained for this word in Qur'an. The latter meaning has extended to four meanings: the interpretation of dreams (the origin of creating dreams), the purpose and meaning of the doer (the origin of the action), existential facts, and concepts of words (the origin of the Qur'an). By the theory of radial networks, the protoscene word "Al", meaning "tent pillar", forms a radial network of meaning for the root "Awl". One of the achievements of the evaluation of "Ta'wil" theories with the results of semantical study of this word, is the removal of the meaning of "the End" from the set of meanings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ta&rsquo, wil, The Qur&rsquo, an, Distributional Corpus Analysis, Radial Network Theory | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 75 |