تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 938 |
تعداد مقالات | 7,697 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,623,135 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,986,048 |
تجربۀ آستانه ای در شمایل نگاری شیعیِ دورۀ قاجار | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.45040.2057 | ||
نویسندگان | ||
محمد صادق قیصری* 1؛ سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)2 | ||
1دانشگاه ادیان و مذاهب قم | ||
2عضو هیات علمی موسسه هنر و اندیشه اسلامی | ||
چکیده | ||
یکی از رویکردهای بدیع نسبت به ارتباط بین تجربۀ زیباییشناختی و تجربۀ دینی، واکاویِ این ارتباط ذیل مفهوم تجربۀ آستانهای است که بسط و گسترش آن توسط افرادی چون اریکا فیشر مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته است. از دید فیشر اگرچه تمام تجربههای آستانهای را نمیتوان زیباشناختی لحاظ کرد اما آن دسته تجربههای آستانهای که هدفشان سیر و گذاری درونی است و مشخصههای دگرگونسازِ خاصی دارند با تجربههای دینی دارای وجوه اشتراک خاصی میشوند. از همینرو، در مقالۀ حاضر این مسئله مطرح شده است که این دو سنخ تجربه، پیرامون یکی از وجوه متمایز هنرهای اسلامی که در دورۀ قاجار ظهور یافته و از آن به عنوان شمایلنگاری شیعی یاد میشود، به چه نحوی دارای وجوه مشترک هستند؛ در همین راستا برای واکاوی ماهیت تجربۀ مخاطب هنگام مواجهه با شمایل شیعی خوانش فیشر از تجربۀ آستانهای مدنظر قرار گرفته است. شمایلنگاری شیعی در این دورۀ تاریخی دارای تنوع بسیار قابل توجهی است که در سطح وسیعی در جامعه بازتولید شدهاند لذا بررسی ماهیت تجربۀ مخاطب با این آثار اهمیت خاصی پیدا میکند؛ چراکه در کنار دارا بودن وجوه زیباشناختی، به نوعی از امکان ویژۀ تجربه دینی بهرهمند هستند. نهایتاً، در مقالۀ پیشرو تلاش شده به روش تحلیلی با اشاره به پیش زمینههای این بحث و با به کار گیری خوانشی خاص از نظریۀ تجربۀ آستانهای، نقطۀ مشترک تجربۀ زیباشناختی و دینی در مواجهۀ مخاطب با این سبک از هنر دینی در دورۀ قاجار شناسایی گردد. این امر منجر به شناخت بهتر ماهیت تجربۀ مخاطبِ هنرهای دینی از منظری جدید میشود که در مطالعات هنرهای دینی در دورۀ اسلامی راهگشاست. | ||
کلیدواژهها | ||
"تجربۀآستانه ای"؛ "تجربۀدینی"؛ "شمایل نگاری شیعی"؛ "قاجار"؛ "تجربۀزیباشناختی"؛ "هنردینی" | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
the liminal experience in Shiite iconography of the Qajar period | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad sadegh Gheisari1؛ Abolghasem Hoseini Zharfa2 | ||
1University of Religions and Denominations | ||
2department faculty | ||
چکیده [English] | ||
The discussion of the relationship between aesthetic experience and religious experience is always one of the important topics surrounding the study of religious arts. In this regard, one of the innovative approaches in this category is to examine this relationship through the concept of liminal experience, which has been reevaluated by thinkers like Erica Fisher. From Fisher's perspective, although not all liminal experiences can be considered aesthetic, those types of liminal experiences that serve as inner passages and have unique transformation characteristics have a specific commonality with religious experiences. Therefore, in this article, we have chosen to examine the nature of the audience's experience with one of the distinct aspects of Islamic arts that emerged during the Qajar period and is known as Shia iconography. Our focus will be on studying the iconography from this perspective. Shiite iconography in this historical period exhibits a significant variety that has been widely reproduced in society. Therefore, studying the nature of the audience's experience with these works becomes particularly important. These works not only possess aesthetic aspects but also offer the potential for religious experiences. In the following article, an attempt has been made to identify the common point between the aesthetic experience and the religious experience when encountering this style of religious art. This is achieved by applying a unique interpretation of the liminal experience theory. This leads to a new perspective on understanding the nature of the audience's experience in religious arts, which paves the way for the study of Islamic religious arts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
''Liminal experience", "Religious experience", "Shia iconography", "Qajar", "Aesthetic experience", "Religious art" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 136 |