تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,521 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,228,404 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,649,068 |
مطالعه ویژگیهای کنشگری محیطزیستی در نقاشی دهه 90 ایران | ||
جلوه هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jjh.2024.47185.2170 | ||
نویسندگان | ||
مریم اسگندری1؛ سمیرا رویان* 2 | ||
1کارشناسی ارشد نقاشی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه نقاشی/دانشکده هنر و معماری/دانشگاه تربیت مدرس/تهران/ ایران | ||
چکیده | ||
در هنر معاصر مفهوم هنرمند-کنشگر مطرح میگردد؛ هنرمندی که تنها کارکرد اثرش لذت زیباییشناسانه نیست، بلکه بهتر کردن زندگی انسان است. پیرو این نگرش، مسئله محیط زیست-که از بحرانهای زندگی انسان معاصر است-مورد توجه هنرمندان زیادی قرارگرفت و هنر محیط زیستی در رسانههای مختلف هنری ظهور و بروز یافت. از آنجا که هنرمندان ایرانی نیز همگام با هنرمندان سایر کشورها نسبت به این بحران توجه نشان دادند، هدف پژوهش حاضر تبیین قابلیتهای نقاشی محیط زیستی ایران در ارتقا آگاهی عمومی نسبت به محیط زیست به منظور ترویج الگویی برای کنشگری هنری است. در این مقاله سعی شده است به این پرسش پاسخ داده شود که: نقاشی چگونه میتواند منجر به کنشگری در حوزه محیط زیست شود؟ روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و شیوهگردآوری اطلاعات اسنادی است. این پژوهش بر مفهوم "نقاشی محیط زیستی" استوار است؛ لذا تعیین محدودههای این مفهوم نقش مهمی در مشخص نمودن جامعه آماری پژوهش دارد. نمونههای پژوهش از میان نقاشیهای دهه 90 ایران که با مفهوم فوق سازگاری داشتند انتخاب شدند. مطالعه نمونهها نشان داد که نقاشان معاصر ایران با تصویرسازی مفاهیم انتزاعی، آینده قابل پیشبینی، تهدید و تخریب محیط زیست و عینیت بخشیدن به مفاهیم و رخدادهایی که انسان به طور معمول قادر به دیدن آنها نیست، با تکیه بر واقعنمایی تصویری و استفاده از استعاره و مجاز، واکنش عاطفی مخاطب را برمیانگیزند. نقاشی محیط زیستی موجب ترویج معرفتی میشود که با دانش حاصل از اطلاعات علمی متفاوت است و میتواند به اقدامات موثر منجر گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
نقاشی محیط زیستی؛ هنر محیط زیستی؛ نقاشی معاصر ایران؛ آگاهی بخشی هنر؛ کنشگری هنر | ||
موضوعات | ||
هنرهای تجسمی و کاربردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study on the Characteristics of Environmental Activism in Iranian Painting in the 2010s | ||
نویسندگان [English] | ||
maryam esgandari1؛ Samira Royan2 | ||
1master of Painting, faculty of arts and Rchitecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor of Painting, Faculty of Arts and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, IRAN | ||
چکیده [English] | ||
Prioritizing the social function of art is one of the most Important characteristics of contemporary art. In contemporary art, the concept of artist-activist is raised; An artist whose main goal is not aesthetic pleasure of the beholder but to improve human life. Following this attitude, the issue of the environment - which is one of the crises of contemporary human life - has attracted the attention of many artists and eco-critical art has appeared in various artistic media. Since Iranian artists also showed attention to this crisis along with the artists of other countries, the purpose of the current research is to explain the capabilities of Iranian s environmental painting in promoting public awareness of the environment, in order to promote a model for artistic activism. In other words, this article has tried to answer the following question: How can painting lead to environmental activism? The research method is descriptive-analytical and the method of data collecting is documentary. This research is based on a theoretical concept, which is the concept of "environmental painting". Therefore, determining the boundaries of this concept has an important role in defining the statistical population of the research. The research samples were selected from among the paintings of the 90s of Iran that were compatible with the above concept. Studying the samples showed that contemporary Iranian painters have considered both local and global environmental issues. In general, artists depict abstract concepts, foreseeable future, threats and destruction of the environment and other living things by humans, and make tangible concepts and events that humans are not normally able to see, visible. Artists by relying on visual realism and the use of metaphor, evokes the audience's emotional response and thus creates a kind of knowledge that is different from the knowledge obtained from scientific information and can lead to active responses. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ecocritical Painting, Ecocritical Art, Iranian Contemporary Painting, Art Awareness, Art Activism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 83 |