تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 916 |
تعداد مقالات | 7,521 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,228,444 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,649,092 |
نقش شاکله در تربیت اخلاقی باتوجه به مفهوم عاملیت انسان | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 شهریور 1403 اصل مقاله (741.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2023.41599.3653 | ||
نویسندگان | ||
زهرا معارف وند* 1؛ مریم بناهان2؛ علی ستاری3 | ||
1دانش آموخته تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش ، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء س، تهران، | ||
2عضو گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء س، تهران، ایران. | ||
3عضو گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهراءس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش به هدف تبیین نقش شاکله و عاملیت در تربیت اخلاقی انجام شده است. تبیین جایگاه و نقش هر یک در تربیت اخلاقی نوع رابطه این دو مفهوم را در صورتبندی عمل انسانی آشکار می سازد. تا از این رهگذر مشخص شود چگونه عاملیت انسان با اصل شاکله در تعارض قرار نمی گیرد. این پژوهش از زمره پژوهش های کیفی است که با روش تبیینی – تحلیلی انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تنها موجود بیشکل در هستی که کاملا بالقوه است، انسان است و به هرگونه که شکل بگیرد، آن-طور در عالم زندگی میکند. نقش شاکله و عاملیت در تربیت بهگونهای است که این دو عامل مکمل هم میباشند؛ شاکله بدون عاملیت معنی ندارد و عاملیت انسان سبب شکلگیری شاکله میشود. لذا شاکله نافی اراده و امکان تغییر نیست، همانطور که اراده نیز بیتاثیر از شاکله نیست. در روند تربیت اخلاقی و رسیدن به شاکلهای مطابق با ارزشهای الهی، باید اصول مهمی مانند تشخیص درست سبیل، باور به سبیل، تصمیم مقتضی، اقدام بهموقع، پیگیری و پایداری، تلقین و تکرار و هم چنین مداومت شاکله بخشی به انسان در اعمال و رفتارش، مورد تاکید باشد. از نتایج بااهمیت آیه 84 سوره اسراء این است که عمل انسان صبغه ای از ویژگیهای پایدار روانی او را متجلی می سازد. این ویژگیها مانند اعتقاد، نگرش، انگیزه، قدرت مقاومت و صفات شخصیتی دیگری است که در نفس شکل میگیرد و سبب تمایز هر فرد از دیگری میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اسلامی؛ شاکله؛ عاملیت انسان؛ مبانی تربیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Shakeleh's role in moral education according to the concept of human agency | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra maarefvand1؛ Maryam banahan2؛ ali sattari3 | ||
1Graduated in History and philosophy of education, Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Education and Psychology,, Alzahra University,, Tehran,, Iran. | ||
2Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran. | ||
3Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This research was done with the aim of explaining the role of form and agency in moral education. Explaining the position and role of each in moral education reveals the type of relationship between these two concepts in the formulation of human action. In order to clarify how the human agency does not conflict with the principle of form. The methodology of research is descriptive-analytical. The findings show that the only formless being in existence that is full potential is the human being and no matter how it is formed, it lives . The role of shakeleh and agency in education is such that these two factors are complementary; Shakeleh has no meaning without agency, and human agency causes the formation of Shakeleh. Therefore, Shakeleh does not negate will and the possibility of change, just as the will is not unaffected by Shakeleh. In the process of moral education and reaching a Shakeleh in accordance with divine values, important principles should be emphasized. One of the important results of verse 84 of Surah Isra' is that human action manifests a color of his psychological stable characteristics. These characteristics are such as belief, attitude, motivation, strength of resistance, and other personality traits that are formed in the soul and differentiate each person from another. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Islamic education, Shakeleh, human agency, educational foundations | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 20 |