تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 932 |
تعداد مقالات | 7,652 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,494,765 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 8,886,296 |
رابطه آگاهی از مهارت های زندگی با باور به آینده در دانشجویان: نقش واسطه ای انگیزش پیشرفت | ||
اندیشه های نوین تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/jontoe.2024.46490.3897 | ||
نویسندگان | ||
شهلا مومنی1؛ مسعود کیانی* 1؛ حمید رحیمی2 | ||
1گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه آگاهی از مهارتهای زندگی با باور به آینده در دانشجویان با نقش واسطهای انگیزش پیشرفت انجام شد. این پژوهش از نوع کمی، با روش همبستگی و با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشکدههای علوم انسانی و مهندسی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 1401-1402 بودهاند که از میان آنها تعداد 319 نفر (136دختر، 183پسر) به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای مهارت-های زندگی گلزاری، باور به آینده لرنر و انگیزش پیشرفت هرمنس پاسخ دادند. تحلیل یافتههای بدست آمده نشان داد که الگوی مفهومی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. یافتهها حاکی از آن است که بین مهارتهای زندگی و باور به آینده رابطه مثبت و معناداری وجود دارد بعلاوه بین مهارتهای زندگی و انگیزش پیشرفت نیز رابطه مثبت وجود دارد و مهارتهای زندگی با واسطهگری انگیزش پیشرفت توانسته باور به آینده را بصورت معناداری تبیین کند همچنین بین باور به آینده و انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معنادار وجود دارد نتایج نشان میدهد توجه به مهارتهای زندگی و طراحی و اجرای مداخلههای آموزشی در جهت بالابردن سطح مهارتهای زندگی میتواند منجر به افزایش انگیزش پیشرفت و باور به آینده دانشجویان شود. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش پیشرفت؛ باور به آینده؛ مهارت های زندگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between knowledge of life skills and belief in the future in students: the mediating role of achievement motivation | ||
نویسندگان [English] | ||
Shahla Momeni1؛ Masoud Kiani1؛ Hamid Rahimi2 | ||
1Department of Psychology, Faculty of Human Sciences, University of Kashan, Kashan, Iran, | ||
2Department of Educational Science, Faculty of Human Sciences, University of Kashan,, Kashan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between knowledge of life skills and belief in the future in students with the mediating role of motivation for progress. This research was done quantitatively, with the correlation method and using the structural equation method. The statistical population of the research was all the students of the humanities and engineering faculties of Kashan University in the academic year 1401-1402, of which 319 people (136 girls, 183 boys) were selected by multi-stage cluster random sampling and were asked to fill in the questionnaire. Golzari's life skills, Lerner's belief in the future, and Hermans' motivation to progress answered. The analysis of the findings showed that the conceptual model of the research has a good fit. The findings indicate that there is a positive and meaningful relationship between life skills and belief in the future, in addition, there is a positive relationship between life skills and motivation to progress, and life skills, through the mediation of motivation to progress, can significantly increase belief in the future. explain Also, there is a positive and significant relationship between belief in the future and motivation to progress. The results show that paying attention to life skills and designing and implementing educational interventions to raise the level of life skills can lead to an increase in students' motivation to progress and believe in the future. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Achievement Motivation, Belief in the Future, Life Skills | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 90 |