تعداد نشریات | 25 |
تعداد شمارهها | 626 |
تعداد مقالات | 5,120 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,188,824 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,049,184 |
بررسی ترکیب بندی* در بیلبورد ها و عرشه های پلِ شهری تهران (1396-1394) | ||
پژوهش نامه گرافیک نقاشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آذر 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/pgr.2020.33322.1088 | ||
نویسندگان | ||
Mona Taheri1؛ فهیمه دانشگر ![]() | ||
1دانشگاه ازاد واحد یادگار امام | ||
2گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
جذب و اثربخشی تبلیغاتِ محصولات یا خدمات روشی نسبتاً قدیمی است. اما از جمله رسانه های اثرگذار معاصر، بیلبوردهای شهریِ چاپی هستند که هر روزه چهرۀ کلان شهرها را دگرگون می نمایند. یکی از روش های تاثیرگذار که از اهمیت ویژه ای برخوردار است، استفاده از ترکیب بندی جذاب، متنوع و متناسب با محتوای مورد نظر برای حفظ زیبایی شهری و البته اثربخشی است که در نهایت موجب رضایت شهروندان می گردد. سوال های پژوهش: گونه ترکیب بندی و فنّون بصری به کار رفته در بیلبورد های شهری تهران (1396-1394) به چه صورت است؟ و آیا در این سه سال روند تغییر پذیری مشاهده می شود؟ هدف این جستار آن است که بیلبوردها و عرشه های پل منتشر شده در سطح شهر تهران در بازه زمانی ذکر شده، از منظر تنوع ترکیب بندی و فنّون بصری ، مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد تا راه گشایی برای خلق آثاری زیبا تر و اثربخش تر در رسانه مورد نظر باشد. روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی پیمایشی مقطعی می باشد. نتایج نشان می دهد که آثار جامعه آماری ما به لحاظ ساماندهی ترکیب بندی تجسمی- هر چند عمدتا متعادل و دارای گشتالت نسبتا مناسب بودند- از بهره متوسطی برخوردار بوده و بیشتر در وضعیت ایستای افقی بوده اند. نیز بهره گیری از فنّون بصری برای خلق ترکیب بندی های خاص با هدف تاکید و تقویت بیان های ویژه به جزء پراکندگی، استفاده چندانی نشده است. حال آنکه این روند ممکن است موجب کسالت شهروندان و بی تاثیر نمودن پیام ها گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
تبلیغات؛ بیلبورد؛ عرشه؛ ترکیب بندیرفنون بصری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A composition survey on urban billboards and bridge decks of Tehran (2015-2017) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mona Taheri1؛ Fahimeh Daneshgar2 | ||
1دانشگاه ازاد واحد یادگار امام | ||
2Graphic design department, art faculty, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Attractive and effective advertising of products or services is a relatively old method. But among the most influential contemporary media, printed urban billboards change the face of metropolitans every day. One of the effective methods, which is crucial, is the use of attractive, diverse and appropriate compositions to maintain the desired urban beauty and, of course, effectiveness, which ultimately leads to citizen satisfaction. Research question: What is the type of composition and visual techniques used in Tehran urban billboards (2015-2017)? And is there a changing process in these three years? The purpose of this research is to analyze the billboards and bridge decks advertisement published in the city of Tehran in the mentioned period, from the perspective of variety of composition and visual techniques, in order to facilitate the way for creating more beautiful and effective works in this media. The method of this research is descriptive cross-sectional analytical survey. The results show that the work of art in our statistical society as terms of organizing the visual composition, although mostly balanced and with relatively good Gestalt, had a moderate interest and were mostly in a horizontal static position. Also, the use of visual techniques to create special compositions with the aim of emphasizing and reinforcing special expressions, other than dispersion, has not been used much. However, this process may make citizens bored and the messages ineffective. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
urban, billboard, composition, bridge deck | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |